Techninė apžiūra vieniems vairuotojams tėra savaime suprantama procedūra, o štai kitiems kelia siaubą. Esame kalbėję apie pačios sistemos netobulumus, ne kartą girdėjome apie galimybę nusipirkti palankų sprendimą ir vis dar norime tikėti, kad dauguma kontrolierių sąžiningai atlieka savo darbą.
Šįkart siūlome į techninę apžiūrą pažvelgti kitaip – kaip į procedūrą, su kuria tenka susidurti kiekvienam vairuotojui. Kokie reikalavimai keliami mūsų automobiliams? Kokie trūkumai netrukdo sėkmingai įveikti techninę apžiūrą, o kas traktuojama kaip rimtas gedimas? Ir kokiais būdais „tobulinti“ automobiliai kelia rimtą pavojų jų savininkams, net jeigu pasirūpinate, kad jų nepastebėtų techninės apžiūros kontrolierius? Tačiau apie viską – iš eilės.
„Mūsų įmonėje iš pirmo karto techninę apžiūrą atlieka maždaug 56 proc. automobilių, – sako Vilniaus techninės apžiūros įmonės „Tuvlita“ technikos vadovas Tomas Balčius. – Tie, kurie neįveikia apžiūros, privalo susitvarkyti automobilį ir atvažiuoti dar kartą.“
Pasak pašnekovo, minėtas skaičius nereiškia, kad bene pusė mūsų automobilių yra netvarkingi. „Kai kurie į techninę apžiūrą atvažiuoja jau susitvarkę automobilį, kiti – tik tam, kad sužinotų, kas negerai, – pabrėžia T. Balčius. – Mano nuomone, mūsų automobilių parkas nėra labai prastos techninės būklės. Tačiau pasitaiko visko...“
Vidutinis lengvojo automobilio amžius Lietuvoje – 13,8 metų. Dominuoja „Volkswagen“ ir „Audi“ markių automobiliai.
Taikomi reikalavimai
Vilniuje ir Vilniaus apskrityje techninę apžiūrą atlieka techninės apžiūros įmonė „Tuvlita“. Visoje Lietuvoje yra 10 techninės apžiūros įmonių, vykdančių tą pačią veiklą. Kokiais reikalavimais jos vadovaujasi?
Techninės apžiūros metu transporto priemonėms taikomi reikalavimai, reglamentuoti Europos teisės aktų ir patvirtinti LR susisiekimo ministerijos. „Valstybinės kelių transporto inspekcijos viršininkas yra patvirtinęs Techninius motorinių transporto priemonių ir jų priekabų reikalavimus – jais mes ir vadovaujamės, – aiškina T. Balčius. – Minėtuose reikalavimuose yra griežtai nurodyta, ką reikia patikrinti, kada techninė būklė pripažįstama gera, o kada – bloga.“
Pašnekovo teigimu, artimiausiu metu Europos Sąjungoje numatoma suvienodinti techninės apžiūros reikalavimus, tad bus priimti nauji reikalavimai, bus taikomi nauji tikrinimo metodai bei prietaisai. „O kol kas dirbame vadovaudamiesi nacionaliniais teisės aktais“, – sako T. Balčius.
Remiantis Europos Sąjungos teisės aktais, techninės apžiūros procedūra turi būti trumpa ir pigi, jos metu turi būti patikrinama viskas, ką numato su technine apžiūra susiję teisės dokumentai. Vis dėlto visko pamatyti neįmanoma, tad tuo, deja, naudojasi nesąžiningi vairuotojai.
Ko tikėtis iš apžiūros?
Kartą per dvejus metus lengvojo automobilio valdytojas susiduria su techninės apžiūros įmone. Dabar pažvelkime iš arčiau, kas jo čia laukia.
„Techninės apžiūros metu tikrinami transporto priemonės identifikavimo duomenys, techninės būklės parametrai ir su aplinkosauga susiję rodikliai“, – dėsto T. Balčius.
Per techninę apžiūrą pirmiausia identifikuojami transporto priemonės duomenys, t. y. sutikrinami realūs transporto priemonės identifikavimo duomenys su įrašais registruose bei dokumentuose. Taip pat privalu patikrinti, ar konkreti transporto priemonė yra drausta, ar krovininių transporto priemonių valdytojai yra sumokėję valstybei mokestį už įregistruotas krovinines transporto priemones. „Jeigu automobilis nėra draustas, valdytojas nesumokėjo valstybei mokesčių – techninės apžiūros dokumentų neišduodame“, – teigia pašnekovas.
Paskui tikrinama, ar motorinė transporto priemonė pagal nustatytus reikalavimus yra tinkamai sukomplektuota – ar joje yra pirmosios pagalbos rinkinys, gesintuvas, avarinis sustojimo ženklas. Taip pat tikrinama, ar tvarkingi valstybinio numerio ženklai, garso signalas, saugos diržai.
„Aplinkosaugai priskirčiau skysčių prasisunkimo patikrą, išmetamųjų teršalų matavimo procedūrą, transporto priemonės variklio skleidžiamo triukšmo atitiktį nustatytiems variklio reikalavimams“, – vardija specialistas.
Dėmesys stabdžiams
Dar vienas techninės apžiūros etapas – techninės būklės parametrų patikra. „Būtinai patikriname apšvietimą ir šviesos signalizaciją, įsitikiname, kad viskas yra įrengta pagal techninius reikalavimus, veikia, žiūrime, ar šviesos signalizacijos prietaisų spalvos atitinka nustatytus reikalavimus. Taip pat būtinai patikriname artimųjų šviesų srauto pokrypį, – aiškina T. Balčius. – Jeigu automobilyje įrengti ksenoniniai šviesos šaltiniai, tikriname, ar jie yra numatyti gamintojo ar įtaisyti savavališkai. Tokie automobiliai – labai pavojingi, nes akina kitus eismo dalyvius, nors atrodo patogūs jų savininkui. Mes tokių automobilių techniškai tvarkingais pavadinti negalime, tad vairuotojai, norintys atlikti techninę apžiūrą, turi naudoti žibintams numatytus šviesos šaltinius, viską sutvarkyti taip, kaip numatyta automobilio gamintojo.“
Techninės apžiūros kontrolierius būtinai tikrina vairavimo sistemą: lankstų jungčių laisvumą, trauklių, svirčių techninę būklę. Reikia atkreipti dėmesį, ar ne per didelis vairo veleno elementų laisvumas, ar nesugedęs vairo užraktas. Vairavimo sistemos elementai turi būti patikimai pritvirtinti ir užfiksuoti.
„Ypatingą dėmesį skiriame stabdžiams, – pabrėžia pašnekovas. – Techninės apžiūros metu tikrinama, kaip funkcionuoja stabdžių sistemos ir mechanizmų elementai, ar jie atitinka gamintojo reikalavimus.“
Stabdžių sistemos vamzdeliai turi būti tvarkingi, sandarūs ir pastebimai nepaveikti korozijos, o stabdžių žarnelės – nesutrūkinėjusios, gerai pritvirtintos ir užfiksuotos. Taip pat apžiūrimi stabdžių diskai, įvertinamas stabdžių trinkelių antdėklų storis.
„Techninės apžiūros metu apžiūrimos padangos, įvertinimas protektoriaus gylis, padangų atitiktis sezonui, – sako T. Balčius. – Taip pat įvertinama automobilio pakaba – jos dalys turi būti nepažeistos ir sudilimas neturi viršyti leistinų normų.“
Dujų įranga
Pateikiant techninei apžiūrai registruotą Lietuvoje po 2006 m. lapkričio 1 d. automobilį su dujų įranga, registracijos liudijimo grafoje „Degalai“ turi būti įrašas „benzinas / dujos“. Taip pat reikia pateikti pažymą, kur ir kada buvo sumontuota dujų įranga.
Transporto priemonės techninės apžiūros metu turi būti nepasibaigęs baliono patikros terminas, sumontuoti visi saugų ir patikimą įrangos eksploatavimą užtikrinantys elementai, dujų įranga turi būti sandari.
„Visi dujų įrangos komponentai turi būti patikimai pritvirtinti ir tinkamai apsaugoti nuo pažeidimo, – dėsto T. Balčius. – Automobilis techninei apžiūrai turi būti pateiktas su pripildytu dujų balionu – dujų kiekio rodiklis negali būti mažesnis negu 50 proc., nes tik taip bus užtikrinamas pakankamas dujų slėgis ir tuomet bus galima nustatyti dujų nuotėkį bei kitų sistemos elementų veikimą.“
Tačiau būna ir taip, kad prieš techninę apžiūrą dujų įranga išmontuojama, o vėliau vėl sumontuojama.
„Tokio automobilio, kurio registracijos liudijime neįrašyta „benzinas / dujos“, valdytojas, prieš pristatydamas transporto priemonę privalomajai techninei apžiūrai, dujų įrangą gali paprasčiausiai išmontuoti, o po apžiūros vėl sumontuoti, – sako Vilniaus Gedimino technikos universiteto Automobilių transporto katedros docentas Vigilijus Sadauskas. – Tokiu atveju naudojamos dujų įrangos būklė nėra kontroliuojama, kyla didelis pavojus, kad automobilyje yra įmontuota techniškai netvarkinga ir nesaugi tiek transporto priemonės keleiviams (dėl galimo dujų nuotėkio į saloną ar bagažo skyrių, baliono patekimo į saloną nutrūkus per silpniems laikikliams ir pan.), tiek aplinkiniams (dujų nuotėkio rizika, gaisro pavojus) įranga.“
Nedideli trūkumai
Yra trūkumų, dėl kurių automobilis vertinamas kaip techniškai tvarkingas. Vis dėlto tuos trūkumus būtina kuo skubiau pašalinti.
„Prie tokių trūkumų priskiriame vaistinėlės ar gesintuvo nebuvimą, – sako T. Balčius. – Taip pat automobilis pripažįstamas techniškai tvarkingu, jeigu nešviečia vienas iš tolimųjų šviesų, gabaritų, stabdymo, atbulinės eigos, valstybinio numerio žibintų, jeigu priekinių rūko žibintų pokrypis neatitinka normų, jeigu skysčių nuotėkis yra nežymus, t. y. nėra susidariusių lašų.“
Automobiliai iš JAV
Pastaruoju metu ypač pelningu verslu buvo tapęs automobilių iš JAV įvežimas į mūsų šalį bei perpardavimas pirkėjams iš Rytų.
„Jeigu toks automobilis registruojamas Lietuvoje, jam keliami papildomi reikalavimai, – pabrėžia T. Balčius. – Pirmiausia būtina atlikti atitikties įvertinimą. Įvežtų iš trečiųjų šalių transporto priemonių artimųjų ir tolimųjų šviesų žibintai turi būti pažymėti sertifikavimo ženklais, taip pat turi būti įrengti visi Europos teisės aktuose numatyti šviesos signalizacijos žibintai.“
Pašnekovo teigimu, minėtų transporto priemonių valdytojams dažnai tenka papildomai įrengti šoninius posūkius, nes Europoje jie yra privalomi, būtina įtaisyti galinį rūko žibintą. Priekiniai gabaritai turi šviesti balta spalva, galiniai posūkiai – geltonai.
Iš Amerikos atkeliavęs automobilis taip pat privalo turėti pažymą apie ratų geometrijos atitiktį nustatytiems reikalavimams bei būti patikrintas, ar atitinka techninius reikalavimus, taikomus techninės apžiūros metu.
Naudojasi spragomis
„Automobiliai iš Europos šalių papildomų reikalavimų išvengia. Dėl šios priežasties daug transporto priemonių į Lietuvą atkeliauja iš Anglijos. Tokie automobiliai čia perdaromi net ir garažo sąlygomis, registruojami ir keliauja į techninę apžiūrą“, – tvirtina T. Balčius.
„Vadovaujantis galiojančiais teisės aktais, kai automobilis yra perdarytas, pavyzdžiui, vairavimo sistema iš dešinės pusės perkelta į kairę, prieš jį įregistruojant, kitaip sakant, išleidžiant į kelią, turi būti atlikta techninė ekspertizė, – aiškina V. Sadauskas. – Bėda ta, kad ne visais atvejais įregistruojant automobilį yra nustatomas perdirbimo faktas, o jei toks faktas nenustatomas, tada ir ekspertizė neatliekama. Privalomosios techninės apžiūros metu reikalauti pažymos iš ekspertizių įmonės nėra pagrindo, nes automobilio konstrukcijos atitiktis galiojantiems techniniams reikalavimams jau būna patvirtinta įregistruojant transporto priemonę Lietuvos Respublikoje.“
Kokiomis sąlygomis ir kiek saugiai yra perdarytas automobilis, telieka auksarankių meistrų sąžinės reikalas. „Savaime suprantama, kad neaiškiomis aplinkybėmis perdarytas automobilis kelyje – tiksinti bomba, nes dažnai perdaromos – pjaustomos, virinamos – stabdžių ir vairavimo sistemų apkrovas laikančios detalės, keičiama vairavimo ir stabdžių sistemoms priskiriamų detalių konstrukcija, perdaroma elektros instaliacija... Po tokių pokyčių transporto priemonė kelyje (ir ne tik) yra neprognozuojama, kyla realus gaisro pavojus dėl galimų elektros instaliacijos gedimų“, – įsitikinęs V. Sadauskas.
Vietoj išvadų
Transporto priemonių valdytojams rekomenduojame į techninę apžiūrą atvykti ne paskutinę dieną, nes jeigu apžiūros metu bus nustatyti dideli ar draudžiami trūkumai, išduota techninės apžiūros rezultatų kortelė (ataskaita) su neigiama išvada nesuteiks teisės eksploatuoti transporto priemonę.
Pakartotinei apžiūrai transporto priemonė turi būti pateikiama per mėnesį.
Taip pat norėtume paraginti rūpintis savo automobiliu ne tik prieš techninę apžiūrą, o nuolat, nes nuo to priklauso jūsų pačių saugumas, be to, ir eksperimentuoti su automobilių „tobulinimais“, mūsų nuomone, neverta. Pagalvokite, ar daug sutaupysite kasdien rizikuodami savo ir savo artimųjų sveikata bei gyvybe?