Puslapis 11

Langų ploviklio pasirinkimas: nuodas, kurio būtina saugotis

StandartinėParašytas: 26 Lap 2015, 17:08
Robertas
Šiandien stiklų ploviklis į kovą su nešvarumais purškiamas trumpomis tiesiomis čiurkšlėmis, „vėduoklės“ formos debesiu ar pilamas ant valytuvų šluotelių, tačiau nuo pirminės idėjos visa tai nutolo gana nedaug.

Vandens reikšmė

Tad kokį langų plovimo skystį geriausia pirkti? Vairuotojai, specializuotose įmonėse įsigiję naudoti paruoštus ploviklius, neretai būna bejėgiai prieš tam tikros rūšies nešvarumus (vabzdžių ar alyvos liekanas).

Dar daugiau – kai kurie preparatai rimtai kenkia ne tik plastikinėms automobilio detalėms, bet ir žmonių sveikatai. Kas šiuos dalykus lemia ir kodėl prekybos centruose vis dar galima nusipirkti ne problemos sprendimą, o naują „galvos skausmą“?

Lietuviškų automobilinės chemijos produktų įmonės „Lesta“ technologės Živilės Dumčiuvienės teigimu, poreikis plovimo skysčiui, efektyvesniam už paprastą vandenį, išaugo gana neseniai, šalies transporto parke pradėjus sparčiai daugėti vakarietiškų automobilių.

„Šios srities specialistų buvo tikrai nedaug, nes senais laikais prie Lietuvos buitinės chemijos kombinato buvusioje laboratorijoje dirbę specialistai ilgą laiką beveik išimtinai domėjosi tik didžiausiu automobilininkų košmaru – „žiguliukus“ ir „moskvičius“ ėdančios korozijos pažabojimu.

Dirbti su kitais eksploataciniais skysčiais – antifrizu, stabdžių skysčiu bei langų plovikliais pradėta gerokai vėliau, neturint nei patirties, nei specifinių žinių.

Reikia pripažinti, kad iš tiesų ilgą laiką niekas nekreipė dėmesio į tokią „smulkmeną“ kaip vanduo, nors būtent jo paruošimas turi milžinišką įtaką galutiniam produktui. Naudojant neparuoštą vandentiekio vandenį labai greitai gali užsikimšti purkštukai, o plovimo skystis net panaudojus gerus priedus, neturėti dalies plaunančių savybių.

Pradėję gilintis į šiuos dalykus užfiksavom, kad tas pačias žaliavas ir plaunamąsias medžiagas maišydami su skirtingos sudėties vandeniu, gauname netikėtai stipriai nuo pasirinkto standarto nutolusius rezultatus“, – pastebėjo ji.

Sudėtyje ieškokite nuodo

Tačiau pačiu didžiausiu pavojumi ekspertė vadina bandymus pagerinti atsparumą šalčiui naudojant metanolį.

Šios rūšies spiritas itin toksiškas, todėl intensyviau plaunant stiklą galima apsinuodyti jo garais.

„Kuo didesniam šalčiui paruoštas ploviklis, tuo daugiau jame spirito. Metilo spiritas yra sąlyginai pigus, todėl būtent jį naudoja „gerą kainą“ akcentuojantys gamintojai.

Jei stiklų ploviklyje yra iki 10 proc. metanolio, toks produktas klasifikuojamas kaip pavojingas sveikatai. Jei šios medžiagos įmaišoma daugiau nei 10 proc. – ploviklis privalo būti pažymėtas kaip „toksiškas“, o mažmeninėje rinkoje tokio agresyvaus preparato apskritai negali būti.

Deja, pasidairius po automobilių reikmenų prekyvietes nesunku pastebėti, kad kai kurie gamintojai netgi nesivargina tinkamai paženklinti metanolio turinčių ploviklių pakuotes“, – perspėjo chemikė.

Ž. Dumčiuvienės teigimu, tik išgirdę detalų paaiškinimą, kaip metanolis veikia žmogaus organizmą, didžiųjų transporto kompanijų, eksploatacinius skysčius perkančius statinėmis, vadovai pakeičia nuomonę ir renkasi brangesnius ploviklius be šios kenksmingos medžiagos.

„Šiuo atveju vienoje svarstyklių lėkštelėje truputį didesnės veiklos išlaidos, o ant kitos – grėsmė vairuotojų sveikatai. Nors langų ploviklių niekas negeria (prieš kurį laiką šie skysčiai gana nesunkiai būdavo perdirbami į „brendį“; problema buvo išspręsta pradėjus ploviklius maišyti su kartumo suteikiančia medžiaga „Bitreks“), tačiau supainioti metanolį su etilo alkoholiu visgi nesudėtinga.

Paklausus, ar iš tiesų norėtumėte pradėti gerokai blogiau matyti kokiais penkeriais metais anksčiau nei regėjimas susilpnės dėl natūralių senėjimo procesų, visiems atsakymas tampa aiškus“, – perspėjo „Lesta“ technologė.

Medikai perspėja, kad net nuo 10 ml. gryno metilo žmogus gali visiškai apakti.

Lengviau apsinuodijus šia medžiaga gali atsirasti mirgėjimas akyse, dvejinimasis, susiaurėti regėjimo laukas, pasireikšti ūminis kasos arba inkstų uždegimas, atsirasti traukuliai ir netgi ištikti koma.

Šalutinio poveikio pavojai

Įdomu, kad per keletą pastarųjų metų pasikeitė netgi prekybos centrų tonas derantis su plovimo skysčių gamintojais.

Jei anksčiau buvo svarbi tik kaina ir spalva, tai dabar vis dažniau prašoma savigyrą „mūsų produktas labai geras“ įrodyti laboratorijų testais.

Sociologiniai rinkos tyrimai rodo, kad žiemą svarbiausiu pasirinkimo kriterijumi automobilininkai nurodo ploviklių užšalimo temperatūrą, antroje vietoje – „kokybę“, o trečioje – produkto kainą. Tačiau praktiškai būtent kaina yra svarbiausias veiksnys, lemiantis daugumos pirkėjų sprendimą.

„Analizuojant ploviklių sudėtį gana greitai tampa akivaizdu, kad pigiausiu gaminai arba negali turėti deklaruojamų darbinių savybių, arba negali tiek kainuoti, nes tiesiog neįmanoma nupirkti tam tikrų žaliavų, lemiančių efektyvų automobilio lango valymą.

Kai kuriais atvejais akivaizdu, kad „iš akies“ maišoma „nežinia kas“ su „nežinia kuo“. Tokių eksperimentų rezultatas – ant stiklo mozojamas purvas, o po kurio laiko nuosėdomis užsikemšama plovimo sistema.

Prastos kokybės langų plovikliams ypač jautrūs „vėduokliniai“ purkštukai, o nuo agresyvių skysčių valytuvų šluotelės ir plastikiniai žibintų korpusai gali pradėti irti jau po keleto mėnesių“, – teigė Ž. Dumčiuvienė, trečius metus vienintelėje specializuotoje laboratorijoje Baltijos šalyse tirianti mūsų rinkoje siūlomus produktus.