Turbina, turbo - kam ji skirta

Informacija

Turbina, turbo - kam ji skirta

Standartinė Robertas » 10 Sau 2011, 20:57

Su vakarietiškų automobilių banga į Lietuvą atkeliavo iki tol nematyti "žvėrys" pasidabinę raidėmis "Turbo". Lietuvaičiai su nepasitikėjimu žiūrėjo į juos. Mat kažkur girdėjo, kad "turbo" kenkia varikliui, jis dažniau genda, ir apskritai nežinia kam jis reikalingas, o kuo sudėtingesnė konstrukcija... ir tt. ir tt.
Tuo tarpu vargu ar rasime Europoje firmą, kurios gamybos programoje nebūtų modelių su turbovarikliais. Jų masinio paplitomo kaltininkės buvo tokios konservatyvios firmos kaip BMW, "Daimler Benz", SAAB, "Porsche". Vadinasi kažkas tame magiškame žodyje buvo, kad garsios firmos rizikavo savo reputacija. Tad pažvelkime į visus pliusus ir minusus, kuriuos teikia varikliai su turbokompresoriais.
Pagal fizikos dėsnius, vidaus degimo variklyje norint išgauti daugiau galingumo, reikia sudeginti daugiau kuro. Amerikiečiai taip ir daro: gamina daugiausia 4-6 l darbinio tūrio variklius, išvystančius 200-400 AG, nes benzinas toje šalyje vienas pigiausių pasaulyje, o mokesčių sistema neragina taupyti. Europiečiai irgi nori važinėti galingais automobiliais, deja mokesčiai čia drakoniški didelių variklių atžvilgiu, didelės benzino kainos. Tad europiečiai daugiausia suka galvas, kaip iš mažesnio variklio išspausti kuo daugiau "arklių". Problema atrodo tik viena: kaip mažame variklyje sudeginti daugiau kuro, kurio gali tiekti kiek nori, oštai su oru - sunkiau. Benzinas, negaudamas pakankamai oro, daugiau dūmys negu degs.
Sprendimas atrodo paprastas - reikiamą oro kiekį galima atvesdinti jėga, ir geriausiai tai gali padaryti kompresorius. Amžiaus pradžioje sportiniuse automobiliuose buvo montuojami mechaniniai kompresoriai: jie gerokai padidino variklio galią, bet nemažai jos ir atimdavo - apie 10%. Išeitį pasiūlė... aviatoriai. Jie, išretėjusiam orui "sutankinti" pradėjo naudoti kompresorius , varomus panaudotomis išmetimo dujomis. Ši konstrukcija išliko iki mūsų dienų: visos dujinės automobilių turbinos skiriasi tik nereikšmingomis detalėmis ir kokybe. Jų veikimo principas: naudotos dujos specialiu kanalu veržiasi link turbinos ir ją suka dideliu greičiu (naujuose modeliuose iki 200 000 aps/min.), o kitame ašies gale esantys sparneliai siurbia filtrą praėjusį orą ir tiekia jį varikliui. Kai oro užtenka, benzinas sudega palankiausiomis sąlygomis, tad padidėja jo naudingumo koeficientas ir, žinoma, daugiau AG pasiekiama iš 1l darbinio tūrio, pagerėja dinamika, elastingumas, sumažėja kenksmingų medžiagų išmetamosiose dujose.
Jei viskas taip gerai, tai kodėl turbovarikliai nepaplinta masiškai?
Ogi todėl, kad rožių be dyglių nebūna. Turbokompresoriai taip pat turi keletą dyglių, kurie kol kas atbaido eilinius vairuotojus, tačiau nepajėgia sulaikyti galingų variklių gerbėjų.
Pirmiausia tai patikimumo problema. Išmetamosios dujos palieka cilindrą įkaitusios iki 900-950 laipsnių, todėl dujų turbinų gamybai reikalingos karščiui ypatingai atsparios medžiagos bei puiki apdorojimo technologija. Be to, turbina sukasi milžinišku greičiu, tad reikalingi ypač patikimi guoliai ir ne mažiau patikima jų tepimo sistema. Pagaliau mechaniniai kompresoriai pradeda veikti nuo mažiausių apsukų ir į akceleratoriaus paspaudimą reaguoja akimirksniu, o štai dujiniai - su tam tikru pavėlavimu ir, esant nedidelėms apsukoms, jų įtakos beveik nesijaučia. Tai nulemia ir kai kurias tokių automobilių eksploatavimo savybes: keisti variklio alyvą ir žvakes kas 7,5 tūkst. km, saugotis, kad vanduo nepatektų ant įkaitusio dujų turbinos korpuso, kuris dėl temperatūrų skirtumo gali sutrūkinėti, po ilgesnio važiavimo duoti varikliui padirbėti laisva eiga, nes išjungus staiga variklį, nutrūksta turbinos tepimas, o jį iš inercijos kurį laiką dar sukasi.

Alyva turėtų būti bent jau SG lygio pagal API klasifikaciją, nes alyva čia ne tik tepa, bet ir aušina įkaitusius mazgus,tad reikia ją keisti dažniau, nei įprasta. Na, ir atsargiau lakstyti per balas, o daugiau kaip paprasto automobilio eksploatavimas. Kuro sąnaudos tokios pat, ar net mažesnės, nei tokios pat kubatūros paprasto variklio. Tačiau turbinai sugedus, nauja gali kainuoti pusę pavažinėto automobilio kainos. Laimė ji ne taip dažnai genda, o ir mūsų meistrai išmoko jas remontuoti, tad "turbo" baubas nėra toks baisus, kai kad atrodo.

Paveikslėlis


Dar vienas straipsnis: http://www.sekunde.lt/automanija/padidi ... -sanaudas/
Mazda MPV 2002 2.0l 16V (ex), Chrysler Grand Voyager 3,3l 2003m.(ex), Opel Zafira 2002m. 2.2l (ex), SEAT Alhambra 1999m. 1,9l 81KW (ex), VW Touran 2005 1.9l 77KW
BAR darbiniai žibintai | LED dienos žibintai |OSRAM lemputės | Autodalys Tecdoc
Vartotojo avataras
Robertas
Servisų Magnatas
Servisų Magnatas
 
Pranešimai: 3114
Užsiregistravo: 10 Lap 2008, 21:23
Miestas: Šiauliai
Automobilis: VW Touran 1,9TDI 77KW

Re: Turbina, turbo - kam ji skirta

Standartinė Robertas » 09 Lie 2013, 10:28

Dar vienas informatyvus video apie turbinas rusų kalba:
Mazda MPV 2002 2.0l 16V (ex), Chrysler Grand Voyager 3,3l 2003m.(ex), Opel Zafira 2002m. 2.2l (ex), SEAT Alhambra 1999m. 1,9l 81KW (ex), VW Touran 2005 1.9l 77KW
BAR darbiniai žibintai | LED dienos žibintai |OSRAM lemputės | Autodalys Tecdoc
Vartotojo avataras
Robertas
Servisų Magnatas
Servisų Magnatas
 
Pranešimai: 3114
Užsiregistravo: 10 Lap 2008, 21:23
Miestas: Šiauliai
Automobilis: VW Touran 1,9TDI 77KW


Grįžti į Autopanorama

Dabar prisijungę

Registruoti vartotojai: Registruotų vartotojų nėra